EDR. Ελεγχος τύπου Orwell ή ασφαλέστερη μετακίνηση...
Δημοσιεύτηκε: 03 Δεκ 2010, 01:09
Πολύ συζήτηση γίνεται τελευταία για τις συσκευές ελέγχου που ενδέχεται να τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα που θα οδηγούμε στο μέλλον. Μήπως τα πράγματα είναι χειρότερα απ ότι εμφανίζονται ή μήπως τελικά πρέπει να πάψουμε να φοβόμαστε την τεχνολογία?
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος (Κ.Δ.Σ)
τα λεγόμενα EDRs (Event Data Recorders) είναι ηλεκτρονικές συσκευές που καταγράφουν τα δεδομένα μίας πρόσκρουσης λίγα δευτερόλεπτα πριν, κατά και μετά από αυτή. Κάτι σαν το "μαύρο κουτί" που διαθέτουν τα αεροπλάνα. Η καταγραφή γίνεται σε μια ηλεκτρονική επανεγγράψιμη μνήμη (EEPROM) παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στα γνωστά μας Flashακια ή USB Sticks.
Το Ιστορικό
Οι συσκευές που σε ένα αυτοκίνητο θα καταγράφουν τα δεδομένα από μια πρόσκρουση ή από ένα ατύχημα δεν είναι καινούργιο πράγμα. Σαν ιδέα υπάρχουν από το 1974 όταν τα πρώτα αυτοκίνητα εξοπλίστηκαν με αισθητήρες (sensors) για τους αερόσακους που διέθεταν. Μόλις όμως το 1999 η General Motors (GM) αναβάθμισε αυτούς τους αισθητήρες έτσι ώστε να μπορούν να καταγράφουν τα στοιχεία που συνέλεγαν. Η συνέχεια ήταν επιταχυνόμενη και το 2005 υπολογίζεται πως πάνω από το 65% των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στις ΗΠΑ διέθεταν κάποια τέτοια συσκευή προεγκατεστημένη ενώ εκτιμάται πως το 2010 το ποσοστό αυτό θα πλησιάζει το 80%. Τα στοιχεία δε που συλλέγονται από το σύστημα αποτελούν αποδείξεις για την Αμερικανική δικαιοσύνη. Τέλος από το 2013 όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ και τον Καναδά θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα Κ.Δ.Σ (article NHTSA 49CFR part 563) ενώ όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεωθούν να ακολουθούν τις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές για την καταγραφή των ίδιων στοιχείων.
Τι καταγράφεται από το σύστημα
Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος καταγράφουν δεδομένα όπως την ταχύτητα και τις επιταχύνσεις πλευρικές και μη του αυτοκινήτου, στροφές του κινητήρα, πόσο πατημένο ήταν το πεντάλ του γκαζιού, αν χρησιμοποιήθηκαν τα φρένα και πόσο δυνατά, αν ο οδηγός και οι συνεπιβάτες φορούσαν ζώνη ασφαλείας, ποια φώτα ήταν αναμμένα αν τα συστήματα υποβοήθησης (ABS, ESP κλπ) ήταν εν λειτουργία και λειτούργησαν και σε ποιο βαθμό. Στην Ευρώπη τα συστήματα αυτά μπορούν να διαβαστούν επίσημα μόνο από την αστυνομία της Ολλανδίας.
Τι ισχύει και τι προβλέπεται να ισχύσει άμεσα στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη ακόμα δεν είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος χωρίς όμως κάτι τέτοιο να απαγορεύεται, Επίσης μολονότι υπάρχει σημαντική πίεση από τις εταιρείες τηλεματικής για την υποχρεωτική χρήση τέτοιων συστημάτων δεν υπάρχει τέτοια σκέψη ούτε για το άμεσο μέλλον (Πρόγραμμα Veronica I + II με προυπολογισμό 3 εκατ. Ευρώ).
Όμως από το 2014 (με αναβολή από το 2009 που πρωτοπροτάθηκε) τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα διαθέτουν υποχρεωτικά ένα σύστημα "e-call" ένα σύστημα δηλαδή το οποίο σε περίπτωση ατυχήματος θα ειδοποιεί το 112 στέλνοντας τις συντεταγμένες και τον αριθμό του οχήματος μέσω SMS ενώ θα επιτρέπει την επικοινωνία με φωνή μεταξύ του οχήματος και του πλησιέστερου σταθμού ασφαλείας. Η ύπαρξη βέβαια ενός τέτοιου συστήματος προϋποθέτει ένα δίκτυο το οποίο κανείς δεν γνωρίζει τι χρήση μπορεί να έχει μελλοντικά. Από συμβουλές πλοήγησης μέχρι πληροφορίες για την κίνηση περνώντας από τον έλεγχο της κυκλοφορίας.
Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον
Μελλοντικά αναμένεται με τα αυτοκίνητα να γίνονται πιο "έξυπνα" να συνδυάζονται αυτές οι πληροφορίες με άλλες από συστήματα GPS και να στέλνουν ένα σήμα SOS σε περίπτωση μηχανικής βλάβης ή αδυναμίας ελέγχου να ειδοποιούν τα παράπλευρα οχήματα για την κίνησή μας και να αποφεύγονται έτσι πολλά ατυχήματα. Επίσης είναι πολύ πιθανό σύντομα να χρησιμοποιηθούν όλα αυτά τα συστήματα και για την αυτόματη πληρωμή διοδίων με κόστος ανα χιλιόμετρο χρήσης.
Προσωπικά αν και κατανοώ τις χρήσιμες δυνατότητες όλων αυτών των συστημάτων ελέγχου και πρόληψης με ενοχλεί κάθε απόπειρα συγκεντρωτικής συλλογής πληροφοριών προσωπικού ή άλλου χαρακτήρα. Στα χέρια επιτηδείων ή κακόβουλων μπορούν να εξελιχθούν σε ένα άκρως επικίνδυνο όπλο.
Αυτά και τα συμπεράσματα δικά σας…
Φιλικά Κώστας
Πηγές:
Γραφείο Πληροφόρησης Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων,
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA),
Collision Safety Institute San Diego,
Tοποθέτηση του Camiel Eurlings (Ολανδού Υπουργού μεταφορών),
Συνέντευξη Peter Schaar στην ADAC,
Veronica Ι Report,
Veronica ΙI Report,
Black Box for Cars? Why NOT! (Forbes),
EU proposes black boxes for cars (by David Millward),
EU may recommend black box recorders for cars (By Michael Conroy).
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος (Κ.Δ.Σ)
τα λεγόμενα EDRs (Event Data Recorders) είναι ηλεκτρονικές συσκευές που καταγράφουν τα δεδομένα μίας πρόσκρουσης λίγα δευτερόλεπτα πριν, κατά και μετά από αυτή. Κάτι σαν το "μαύρο κουτί" που διαθέτουν τα αεροπλάνα. Η καταγραφή γίνεται σε μια ηλεκτρονική επανεγγράψιμη μνήμη (EEPROM) παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείται στα γνωστά μας Flashακια ή USB Sticks.
Το Ιστορικό
Οι συσκευές που σε ένα αυτοκίνητο θα καταγράφουν τα δεδομένα από μια πρόσκρουση ή από ένα ατύχημα δεν είναι καινούργιο πράγμα. Σαν ιδέα υπάρχουν από το 1974 όταν τα πρώτα αυτοκίνητα εξοπλίστηκαν με αισθητήρες (sensors) για τους αερόσακους που διέθεταν. Μόλις όμως το 1999 η General Motors (GM) αναβάθμισε αυτούς τους αισθητήρες έτσι ώστε να μπορούν να καταγράφουν τα στοιχεία που συνέλεγαν. Η συνέχεια ήταν επιταχυνόμενη και το 2005 υπολογίζεται πως πάνω από το 65% των οχημάτων που κυκλοφορούσαν στις ΗΠΑ διέθεταν κάποια τέτοια συσκευή προεγκατεστημένη ενώ εκτιμάται πως το 2010 το ποσοστό αυτό θα πλησιάζει το 80%. Τα στοιχεία δε που συλλέγονται από το σύστημα αποτελούν αποδείξεις για την Αμερικανική δικαιοσύνη. Τέλος από το 2013 όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στις ΗΠΑ και τον Καναδά θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα Κ.Δ.Σ (article NHTSA 49CFR part 563) ενώ όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα υποχρεωθούν να ακολουθούν τις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές για την καταγραφή των ίδιων στοιχείων.
Τι καταγράφεται από το σύστημα
Οι Καταγραφείς Δεδομένων Συμβάντος καταγράφουν δεδομένα όπως την ταχύτητα και τις επιταχύνσεις πλευρικές και μη του αυτοκινήτου, στροφές του κινητήρα, πόσο πατημένο ήταν το πεντάλ του γκαζιού, αν χρησιμοποιήθηκαν τα φρένα και πόσο δυνατά, αν ο οδηγός και οι συνεπιβάτες φορούσαν ζώνη ασφαλείας, ποια φώτα ήταν αναμμένα αν τα συστήματα υποβοήθησης (ABS, ESP κλπ) ήταν εν λειτουργία και λειτούργησαν και σε ποιο βαθμό. Στην Ευρώπη τα συστήματα αυτά μπορούν να διαβαστούν επίσημα μόνο από την αστυνομία της Ολλανδίας.
Τι ισχύει και τι προβλέπεται να ισχύσει άμεσα στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη ακόμα δεν είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος χωρίς όμως κάτι τέτοιο να απαγορεύεται, Επίσης μολονότι υπάρχει σημαντική πίεση από τις εταιρείες τηλεματικής για την υποχρεωτική χρήση τέτοιων συστημάτων δεν υπάρχει τέτοια σκέψη ούτε για το άμεσο μέλλον (Πρόγραμμα Veronica I + II με προυπολογισμό 3 εκατ. Ευρώ).
Όμως από το 2014 (με αναβολή από το 2009 που πρωτοπροτάθηκε) τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα διαθέτουν υποχρεωτικά ένα σύστημα "e-call" ένα σύστημα δηλαδή το οποίο σε περίπτωση ατυχήματος θα ειδοποιεί το 112 στέλνοντας τις συντεταγμένες και τον αριθμό του οχήματος μέσω SMS ενώ θα επιτρέπει την επικοινωνία με φωνή μεταξύ του οχήματος και του πλησιέστερου σταθμού ασφαλείας. Η ύπαρξη βέβαια ενός τέτοιου συστήματος προϋποθέτει ένα δίκτυο το οποίο κανείς δεν γνωρίζει τι χρήση μπορεί να έχει μελλοντικά. Από συμβουλές πλοήγησης μέχρι πληροφορίες για την κίνηση περνώντας από τον έλεγχο της κυκλοφορίας.
Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον
Μελλοντικά αναμένεται με τα αυτοκίνητα να γίνονται πιο "έξυπνα" να συνδυάζονται αυτές οι πληροφορίες με άλλες από συστήματα GPS και να στέλνουν ένα σήμα SOS σε περίπτωση μηχανικής βλάβης ή αδυναμίας ελέγχου να ειδοποιούν τα παράπλευρα οχήματα για την κίνησή μας και να αποφεύγονται έτσι πολλά ατυχήματα. Επίσης είναι πολύ πιθανό σύντομα να χρησιμοποιηθούν όλα αυτά τα συστήματα και για την αυτόματη πληρωμή διοδίων με κόστος ανα χιλιόμετρο χρήσης.
Προσωπικά αν και κατανοώ τις χρήσιμες δυνατότητες όλων αυτών των συστημάτων ελέγχου και πρόληψης με ενοχλεί κάθε απόπειρα συγκεντρωτικής συλλογής πληροφοριών προσωπικού ή άλλου χαρακτήρα. Στα χέρια επιτηδείων ή κακόβουλων μπορούν να εξελιχθούν σε ένα άκρως επικίνδυνο όπλο.
Αυτά και τα συμπεράσματα δικά σας…
Φιλικά Κώστας
Πηγές:
Γραφείο Πληροφόρησης Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων,
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA),
Collision Safety Institute San Diego,
Tοποθέτηση του Camiel Eurlings (Ολανδού Υπουργού μεταφορών),
Συνέντευξη Peter Schaar στην ADAC,
Veronica Ι Report,
Veronica ΙI Report,
Black Box for Cars? Why NOT! (Forbes),
EU proposes black boxes for cars (by David Millward),
EU may recommend black box recorders for cars (By Michael Conroy).